Sök:

Sökresultat:

1061 Uppsatser om Intention till uppsägning - Sida 1 av 71

Impulsivitet som mÄngfasetterat konstrukt : En psykometrisk studie av UPPS-skalan och sambandet mellan impulsivitet och upplevelser av kontroll

Impulsivitet och upplevd kontroll Àr bÄda viktiga konstrukt inompsykologi. Sambandet mellan dem har varit oklart delvis pgaotydlighet och oenighet gÀllande impulsivitetsbegreppet. PÄ senare tidhar nya teoretiska modeller av impulsivitet som ett mÄngfasetteratkonstrukt utvecklats. Syftet med denna studie var dels att undersökapsykometriska egenskaper hos en svensk översÀttning av UPPSskalan,dels att undersöka sambandet mellan upplevd kontroll ochimpulsivitet med hjÀlp av den nya UPPS-modellen. Datainsamlinggenomfördes med sjÀlvskattningsskalor.

 Finn upps Àmnesverktyg :  ? ett innovativt sÀtt att öka elevers kunskaper i TeknikÀmnet?

Finn upps Àmnesverktyg Àr ett imponerande inspirationsverktyg för teknikundervisande lÀrare. Genom att identifiera och lösa ett problem, sÄ fÄr man eleverna att tÀnka i nya banor. Undervisningsmaterialet och lÀrarhandledningens upplÀgg, ger lÀrarna möjlighet att anvÀnda det i sin helhet eller bara vÀlja ut enskilda delar. Men vilka erfarenheter har lÀrarna erhÄllit genom att arbeta med Àmnesverktyget i undervisningen? Undersökningen genomfördes via en webbaserad kvantitativ enkÀt.

Intention till egen uppsÀgning och dess orsaker

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

Intentionen till generositet - Hur den pÄverkas av gener, hormoner och religiositet

Many studies have pointed out that generosity depends on different things like gender, age and nationality. We wanted to see if predetermined factors like genetics also had an effect on the intention of generosity. There is a ratio between the index finger (2D) and ring finger (4D) that is determined by the levels of testosterone in the amniotic fluid and that have had some significant effect on personality attributes like musical and leadership skills. We wanted to see if that ratio had any effect on the intention of generosity. We experimentally examined a group of priest student and two groups of young handball players and let the groups answer a survey that included a sort of dictator game and we photo copied their hands to get their 2D:4D-ratio.

Mycket snack och lite verkstad - En longitudinell studie av NPS och konsumentbeteende

The Net Promoter Score (NPS) has been claimed to be the single most reliable indicator of firm growth and has gained wide adoption among companies in a broad range of industries. This is despite a lack of rigorous scientific testing. The purpose of this study is to examine the predictive strength of the question "How likely are you to recommend [.] to your friends and colleagues " that the metric is based on: how well does it actually predict future consumer behavior Furthermore, the report aims to create a greater understanding of the factors that explain a person's word of mouth (WOM) intention and which behaviours cause that intention to change. A longitudinal study was conducted of 304 consumers' WOM intention regarding two non-carbonated drinks and their subsequent WOM and purchase behavior. The analyses show that the behaviors are captured by the metric to some extent.

Turnover Intention. Orsaksfaktorer för intention till egen uppsÀgning inom vÄrden och snabbmatbranschen.

Genom att studera relationen mellan intention till uppsÀgning och upplevd arbetstillfredsstÀllelse, organisationsengagemang och kommunikation söktes stöd för studien syfte, det vill sÀga att identifiera vilka faktorer som ligger till grund för intention till uppsÀgning inom vÄrden och snabbmatbranschen. Datainsamling gjordes med hjÀlp av en webbenkÀt som skickades till deltagarna(N=48), vilka hÀrrörde frÄn ett Àldreboende och en snabbmatskedja i Blekinge. Genom Spearmans korrelationstest och Mann-Whitney U-test analyserades den insamlade data. Resultatet visade stöd för tvÄ av studiens hypoteser gÀllande korrelation mellan arbetstillfredssÀllelse, organisationsengagemang och intention till uppsÀgning. Resultatet gav Àven delvis stöd till tvÄ av studiens hypotes vad gÀller negativa korrelationer mellan anstÀlldas arbetstider och avsaknaden av kompetensutveckling inom organisationen och avsikten att stanna kvar pÄ sin nuvarande arbetsplats, samt signifikanta skillnader för hur anstÀllda inom vÄrden och snabbmatskedjan upplever organisationsengagemang och relation till ledningen.

Ska jag, ska jag inte?: - En studie av hur intentionen till eget företagande i Norrbotten pÄverkas av strukturfonderna samt Ikeas etablering i lÀnet

Title: Shall I, shall I not? ? A study of how the intention to engage in entrepreneurial behaviour in Norrbotten is influenced by the financial support from the Structural Funds and the establishment of Ikea in the city of Haparanda. Author: Erica Carlson Tutor: Professor Carin Holmquist/ Docent Monica Lindgren Purpose:The purpose of this thesis is to study what aspects that cause the intention to start a company. Therefore this thesis will look at two different situations, the Structural Funds and the establishment of Ikea in Norrbotten, to try to find out if and how these two situations affect the intention among potential entrepreneurs to engage in entrepreneurial behaviour. Method: A qualitative method is used, since this thesis aims at getting an understanding of a specific phenomena; the intention to entrepreneurial behaviour.

Turnover Intention. Orsaksfaktorer för intention till egen uppsÀgning inom vÄrden och snabbmatbranschen.

Genom att studera relationen mellan intention till uppsÀgning och upplevd arbetstillfredsstÀllelse, organisationsengagemang och kommunikation söktes stöd för studien syfte, det vill sÀga att identifiera vilka faktorer som ligger till grund för intention till uppsÀgning inom vÄrden och snabbmatbranschen. Datainsamling gjordes med hjÀlp av en webbenkÀt som skickades till deltagarna(N=48), vilka hÀrrörde frÄn ett Àldreboende och en snabbmatskedja i Blekinge. Genom Spearmans korrelationstest och Mann-Whitney U-test analyserades den insamlade data. Resultatet visade stöd för tvÄ av studiens hypoteser gÀllande korrelation mellan arbetstillfredssÀllelse, organisationsengagemang och intention till uppsÀgning. Resultatet gav Àven delvis stöd till tvÄ av studiens hypotes vad gÀller negativa korrelationer mellan anstÀlldas arbetstider och avsaknaden av kompetensutveckling inom organisationen och avsikten att stanna kvar pÄ sin nuvarande arbetsplats, samt signifikanta skillnader för hur anstÀllda inom vÄrden och snabbmatskedjan upplever organisationsengagemang och relation till ledningen.

Bedömning inom fritidshemsverksamheten

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

FrÄn engagemang till intention - En kvantitativ studie om sambanden mellan engagemang och konsumenters intention att anvÀnda detaljisters smartphone-applikationer

Smartphone applications, or apps, are an increasingly important part of omnichannel retailing. While the adoption and usage of apps for communicating with consumers has grown exponentially over the past few years, there is little academic research in this area. The primary purpose of this thesis is to describe how the involvement in a product category affects consumers' intention to use a retailer-branded smartphone application during their shopping trip. Drawing upon recent IS-literature with models TAM and UTAUT, our results indicate that product category involvement constitutes an important factor on the intention to use a retailer-branded smartphone application. By viewing involvement as a multidimensional construct, our study shows that the degree of hedonic and expressive value a product cateogry provides consumers with has important effects on intention, and these relationships are not moderated by consumers' age.

Realisering av affÀrssytemets nytoeffekter : En studie om pa?verkansfaktorer under postimplementeringen

Det finns ma?nga fo?rdelar att ha?mta ur ett affa?rssystem, men ba?de vid den initiala implementeringen och den fortsatta utvecklingen av ett fo?retags affa?rssystem uppkommer problem. Fo?r att realisera fo?rdelar i sa? stor grad som mo?jligt kra?vs det att fo?retag agerar pa? ett fo?rdelaktigt sa?tt fo?r att o?verkomma hindrena. Tidigare forskning har behandlat hur fo?retag bo?r agera under den initiala implementeringen medan denna rapports syfte a?r att identifiera viktiga omra?den som pa?verkar fo?retags mo?jligheter att realiserat ytterligare fo?rdelar under det fortsatta utvecklingen av affa?rssystemet, sa? kallat postimplementeringen.Med hja?lp av en litteraturstudie, innefattande affa?rssystemets livscykel, nyttoeffekter och kritiska omra?den fo?r realiseringen av nyttoeffekter vid implementering av affa?rssystem, samt en intervjustudie med totalt elva fo?retag och en implementeringskonsult, da?r tva? fo?retag intervjuades djupare, har slutsatser dragits.

Meningen om förÀldrainflytande i förskolan : En intervjustudie bland nÄgra pedagoger

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

En skola för samhÀllet eller individen? : Valfrihetsreformen ur ett samhÀlls-, individ- ochmarknadsperspektiv

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

Förskolan möter museet : en studie av museum som pedagogisk resurs i förskolan

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

Samarbete mellan pedagoger och specialpedagoger : En intervjustudie inom förskolanCecilia KÀllman och Susanne ThorénFörskolepedagogik V,

Organisationer gör ofta stora investeringar i sina anstÀllda. Att de frivilligt vÀljer att sÀga upp sig orsakar dÀrför stora kostnader. Kunskap om vad som pÄverkar intention till uppsÀgning kan möjliggöra riktade insatser för att förhindra uppsÀgningar. Med syftet att undersöka vad som kan pÄverka intention till uppsÀgning skickades enkÀter ut till anstÀllda inom ett redovisningsföretag i Sverige under 2008 och 2009. Till studien kunde 403 personers svar anvÀndas.

1 NĂ€sta sida ->